FOOD – Mijn Frecious Milde Detoxkuur

Mijn frecious detoxkuur
Weer een food artikel! De afgelopen week deed ik de Frecious 7-daagse Milde Detoxkuur. Zoals je al hebt kunnen lezen was ik vooraf een beetje sceptisch! Lees hier hoe ik de afgelopen zeven dagen ben doorgekomen…

Frecious 7-daagse Milde Detoxkuur dag 1
Dag 1 – Zaterdag

Vandaag was ik bijna de hele dag in Utrecht te vinden voor de start van de Tour de France. Dit maakte het volgen van de sapkuur iets lastiger, maar zeker niet onmogelijk. Ik begon de dag met de citroen en aloe vera shot, deze mengde ik met warm water. Na een kwartier dronk ik de Daily Digest, een sapje bestaande uit voornamelijk gele paprika. Ondanks dat dit sapje er het lekkerst uitzag, staat deze op dit moment onderaan mijn favoriete lijstje. Ik houd simpelweg niet van gele paprika en vanzelfsprekend overheerste deze smaak enorm. Nog een kwartier later maakte ik een lekker ontbijtje van soja melk, havermout, banaan, kaneel, cacao nibs en wat aalbessen. Alles bij elkaar is het een heel ochtend ritueel en moest ik me nog haasten om op tijd richting Utrecht te vertrekken. Ik maak een gezonde lunch om mee te nemen en stop wat fruit en natuurlijk de slowjuices in mijn tas.

We zijn laat thuis en pas om half 9 geniet ik van een lekkere eiwrap met groente. Er was al gewaarschuwd voor de heftige gembershot, maar wow!! Die is dus echt heftig!! Gruwelend drink ik het glas (met veel honing) leeg.

Frecious 7-daagse Milde Detoxkuur dag 2
Dag 2 – Zondag

Ook vandaag ben ik veel van huis. Ik begin mijn dag weer rustig met een glas water met de citroen en aloë vera shotjes, echt een lekker drankje! Ruim een kwartier later drink ik het Wonder Weeds sapje, lekker! Als ontbijt maak ik een bananenpannenkoek met schepje soya yoghurt en aalbessen. Eind van de ochtend vertrekken we richting Rotterdam. Onderweg in de auto drink ik het tweede sapje van vandaag, Carrot Care. Een sapje voornamelijk bestaande uit wortel, prima te doen. In Rotterdam winkelen we tot een uurtje of half 3. Dan lopen we richting de Coolsingel, om de wielrenners van de Tour de France nog een laatste keer langs te zien komen. Als lunch eet ik rijstwafels met kipfilet.

Eenmaal thuis drink ik het laatste sapje voor deze dag, de seizoenssmaak Raapsteel Rock. De groene sapjes zijn absoluut mijn favorieten! Grappig, want deze zien er het minst aantrekkelijk uit. Het diner bestaat vandaag uit zilvervliesrijst en pangasiusfilet met gewokte broccoli, paprika en tomaat. Dit breng ik op smaak met peper, chilipoeder en wat geitenkaas. De avond sluit ik af met de gembershot, met warm water en honing. Deze keer drink ik door een rietje en is de shot goed te doen. Hierna beloon ik mezelf met een bakje soya yoghurt, veel aalbessen, een klein beetje honing en cacao nibs.

Frecious 7-daagse Milde Detoxkuur dag 3
Dag 3 – Maandag

Ik ben vannacht zeker 4 a 5 keer wakker geworden met een volle blaas! Normaal is dit hoog uit 1x per nacht! Zou dit iets te maken hebben met de detoxkuur? Ik lees het niet terug in de bijwerkingen… Van de andere genoemde bijwerkingen lijk ik nog geen last te hebben…

Om 9 uur begint de Bodypump en dus moet ik deze morgen opschieten. De citroen en aloë vera shots gaan er weer goed in. Het Daily Digest sapje iets minder, maar een kwartier later maak ik een lekkere havermout met nectarine, gedroogde moerbeien en koekruiden. Mijn tweede sapje, de Heart Beet drink ik pas om half 12. Een uurtje later lunch ik met de restjes avondeten van zaterdagavond, groente met kipfilet. Hierna eet ik wat soya yoghurt met aalbessen, honing en cacao nibs. Het laatste sapje van vandaag is de Celery Slim, één van mijn favorieten!

Als avondeten maak ik falafel met sla, komkommer en een avocado hummus. Erg lekker! Ik sluit de dag af met de gember shot, waar ik vandaag niet eens zo tegenop zie.

Frecious 7-daagse Milde Detoxkuur dag 4
Dag 4 – Dinsdag

Het hele ochtendritueel begint in mijn ritme te komen. Geen gehaast deze ochtend, dat is ook fijn. Vanochtend mag ik na mijn glas water met citroen en aloë vera shot het Carrot Care sapje (niet ontzettend lekker, maar zeker ook niet vies). Hierna maak ik een bananenpannenkoek (of iets wat er voor door moet gaan, scrambled bananenpannenkoek?), dit eet ik met soja yoghurt en aalbessen. Al snel volgt de Raapsteel Rock en dan stap ik op de wielrenfiets.

Pas om 2 uur zit ik gedoucht en wel aan mijn lunch, welke bestaat uit twee rijstwafels met zelfgemaakte avocado hummus en tonijn, hierbij eet ik een salade van sperzieboontjes uit blik, tonijn, appel en hummus. De rest van de appel eet ik als toetje met een beetje soja yoghurt en aalbessen. ’s Middags drink ik één van mijn favoriete sapjes de Wonder Wees en eet ik een zelfgemaakt fruitijsje. Voor het avondeten maak ik een groentelasagne. Ik heb zeker een uur in de keuken gestaan, maar lekker was ie wel! Ik sluit de dag weer af met de gember shot, de smaak begint te wennen..

Frecious detoxkuur dag 5
Dag 5 – Woensdag

Er staat een dagje Rotterdam met mams en zusje gepland vandaag. Maar ik begin mijn dag eerst rustig aan met de citroen en aloë vera shots en een kwartier later de eerste slowjuice van vandaag; Celery Slim, één van mijn favorieten! Ik heb echt enorme honger en word er zelfs een beetje misselijk van. Ik ga dan ook snel aan de slag met een lekker bakje havermout! Gemaakt van ongezoete soja melk, banaan, cacao nibs, kaneel en aalbessen. In de auto onderweg naar Rotterdam drink ik Heart Beat, sapje nummer 2.

In de stad lunchen we gezellig bij The Tea Lab. Ik heb gisterenavond al wat voor onderzoek gedaan en hier stonden wel wat lekkere detox-proof recepten op de menukaart, uiteindelijk kies ik de zoete aardappelsalade. En die is nog lekkerder dan gedacht!! Pas om een uur of 5 onderweg naar huis drink ik de Daily Digest slowjuice (zelfs deze smaak gaat wennen). Thuis heb ik trek en snack ik wat dadels met geitenkaas en nootjes. Ik ga direct aan de slag met het avondeten. Ik wok wat restjes groenten en kook zilvervliesrijst, hierbij eet ik tonijn uit blik en nog wat van de avocadohummus. Halverwege de avond is de gembershot weer aan de beurt en hierna drink ik nog een kop munt thee en eet wat soja yoghurt met aalbessen. Ik snack de hele avond nog wat door, ik blijf trek houden.

Frecious 7-daagse Milde Detoxkuur dag 6
Dag 6 – Donderdag

Vanochtend staat er weer een lesje Bodypump gepland en omdat ik deze keer niet te laat wil zijn zet ik mijn wekker nog wat vroeger. Deze keer heb ik dus tijd genoeg voor het hele ochtend ritueel. Eenmaal uit bed maak ik direct een glas met de twee ochtend shots. Ik maak een kop thee en pak de seizoenssmaak Raapsteel Rock er vast bij. Terwijl ik het ontbijtnieuws kijk en ik de tijd in de gaten houd drink ik alle drankjes op. Hierna trek ik snel mijn sportkleding aan en pak mijn tas en maak ik een lekkere schaal met havermout. Ik ben pas over half 12 thuis, geniet van de Wonder Weeds slowjuice, neem een rijstwafel met kipfilet en neem een snelle douche. Hierna maak ik een lunch van restjes die nog in de koelkast staan. Een salade van boontjes, mais, tonijn, avocadohummus en geitenkaas, plus twee rijstwafels met avocadohummus, tonijn en een gekookt eitje. ’s Middags pluk en eet ik wat aardbeien uit eigen tuin. Ik drink de hele middag muntthee.

Halverwege de middag ga ik richting mijn ouderlijk huis. Vriendlief is niet thuis en dus eet ik gezellig bij mijn ouders. Mams houd gelukkig goed rekening met me en maakt zilvervliesrijst met gewokte groente en pangasiusfilet. Wel heb ik het even moeilijk om van haar net gebakken bananenbrood af te blijven.

Frecious detoxkuur dag 7
Dag 7 – Vrijdag

De laatste dag van mijn Frecious Milde Detoxkuur! Het is een raar idee om morgen niet meer te beginnen met mijn shots en sapje. In een week is dit al helemaal in mijn systeem gekomen. Ik ontbijt met een mugcake met opgewarmde vruchtjes. Halverwege de ochtend ga ik hardlopen en ruim ik wat op in huis. Pas rond de middag schiet het opeens door mijn hoofd dat ik mijn ochtendssapje vergeten ben! Gaat het nu op het laatste moment toch nog “fout”. Ik drink mijn favoriete sapje Celery Slim en maak ondertussen courgettesoep, volgens het recept uit het Frecious maaltijdplan. Dit eet ik samen met twee rijstwafels als lunch. Ontzettend lekker!! Rond een uur of vier drink ik de aller- allerlaatste slowjuice, de Heart Beat. Hierna maak ik bananenijs. Zo simpel, maar zo lekker! Rond een uur of 6 eet ik nog een kommetje van de courgettesoep en maak ik courgetti. Iets wat ik ook zeker vaker ga maken!

Op alle dagen eet ik tussendoor af en toe nog wat nootjes, een plakje kipfilet, een handje noten of dadels met geitenkaas.

Ontgiftingsverschijnselen? 
In het maaltijdplan staan best wat ontgiftingsverschijnselen genoemd. Denk aan hoofdpijn, misselijkheid en niet lekker in je vel zitten. Ik heb van dit alles eigenlijk geen last gehad. Heb ik iets niet goed gedaan? Misschien betekend dit simpelweg dat ik al gezond at? Ik heb niet heel veel aan moeten passen in mijn voedingspatroon. Wel at ik altijd gewoon koeienzuivel en tarweproducten. Maar veel vetten of suikers eet ik al lange tijd niet meer. Ook heb ik me gehouden aan de tips om deze ontgiftingsverschijnselen te voorkomen, zoals het drinken van 2 liter water per dag.

Een veranderde lifestyle?
Ik ben niet van plan om producten met koeienzuivel of tarwe uit mijn voedingspatroon te blijven schrappen. Mijn bakjes met kwark heb ik ontzettend gemist!! Hier ga ik straks dan ook zeker extra van genieten! Daarnaast vond ik het erg moeilijk om genoeg eiwitten te eten zonder kwark en whey poeder. Wel ben ik me bewuster van wat nu eigenlijk pure voeding is en zal ik hier zeker op blijven letten! De detoxkuur heeft dan ook zeker zin gehad voor de toekomst. Omdat het niet mijn doel was om af te vallen heb ik gedurende de week wel veel gegeten! Toch ben ik wel iets kwijt geraakt. Ik heb vooral veel geleerd van het Frecious maaltijdplan met handige informatie en lekkere recepten!

Vanavond heb ik een kaasfondue gepland staan! Geen rustige opbouw dus, maar buiten deze slechte maaltijd om wil ik zo puur mogelijk blijven eten.


Nathalie

Een gedachte over “FOOD – Mijn Frecious Milde Detoxkuur

  1. Pingback: SUMMER GOALS – Week 2 | Nana

Geef een reactie

