MOTIVATION MONDAY – Plannen in 5 stappen

Motivation Monday - weekplanner
Studie, huiswerk, werk, het huishouden en ga zo maar door. Druk, druk, druk! Allemaal hebben we onze eigen verplichtingen. Schiet jouw workout er vaak bij in?

Zelf kan ik soms best gestrest zijn en kom ik regelmatig tijd te kort op een dag om mijn to do lijstje af te werken. Een goede planning is bij mij noodzakelijk om rust in mijn hoofd te creëren.

Allereerst is er natuurlijk een goede planner nodig, deze kan je kopen in verschillende winkels, zoals deze weekplanner van Hema. Maar ook online zijn er heel veel gratis planners te vinden, zoals de weekplanner die ik voor je maakte.

Oké je hebt nu een hele lege week voor je liggen. En nu?

1. Werk en/of studie
Wat zijn je verplichtingen? Werk je iedere dag van 9 tot 5, dan zijn deze uren standaard bezet. Studeer je nog? Vul dan je studierooster in. Bijbaantje? Ook deze uren kan je vast inplannen.

2. Privé activiteiten
Ook in je privé leven heb je soms verplichtingen, denk aan verjaardagen, etentjes, feestjes, enzovoorts.

3. Overige verplichtingen
Natuurlijk zijn er nog meer verplichtingen waar je aan moet voldoen. Zo is voor mij mijn blog belangrijk, doe ik thuis huiswerk en moet het huishouden gedaan worden. Houd hier ook een aantal uren in de week voor bezet.

4. Sporten
Sport je op vaste uren? Denk aan trainingen van jouw sportclub, je vaste fitness les, enzovoorts. Plan hierna je eigen trainingen in. Denk aan hardlopen, wielrennen of een thuis workout. Let op dat je de cardio en kracht trainingen goed over de week verdeeld en dat je minimaal één rustdag over houd.

5. Rust
Bekijk je planning eens kritisch. Heb je nog voldoende vrije tijd over om uit te rusten? Je wilt je planning natuurlijk niet zo vol hebben, dat je geen tijd meer hebt om eens een avondje tv te kijken, een tijdschrift te lezen of een uurtje in het zonnetje te zitten.

Je planning is nu af! Hang de planning ergens op waar je deze regelmatig tegenkomt, zoals bijvoorbeeld in de hal of op het prikbord in de keuken. En houd je eraan! Je hebt deze planning niet voor niets gemaakt. Het fijne aan een planning is dat je niet meer na hoeft te denken, gewoon je planning volgen!

Voor mij werkt het maken van een planning erg goed. Ik moet alleen nog leren om iets kritischer te zijn, punt 5 schiet er bij mij namelijk nog wel eens bij in. Door mijn vaak te volle planningen kan ik soms best gestrest raken. Af en toe een (half) daagje helemaal niets is ook wel eens fijn.

Hoe ga jij om met het maken van een planning? Of zie je wel hoe jouw week loopt?


Nathalie

 

3 gedachtes over “MOTIVATION MONDAY – Plannen in 5 stappen

  1. Pingback: MOTIVATION MONDAY – Jouw zomerdoelen | Nana

Geef een reactie

