FOOD – Knapperige granola

Homemade granola recept
Na meerdere keren een poging tot het maken van echt knapperige granola is het me nu eindelijk gelukt! Vandaag deel ik het recept…

Granola is eigenlijk de gezonde versie van Cruesli, iets wat ik erg lang bijna dagelijks at als ontbijt. Tegenwoordig weet ik beter en snoep ik alleen af en toe nog een hapje van vriendlief. Maar sinds de laatste variant van mijn knapperige granola heb ik ook hem overgehaald om de Cruesli regelmatig in te wisselen voor homemade granola!

Ik maak vaak een flinke hoeveelheid, zodat ik echt ruim een weckpot vol heb en we weer een tijdje vooruit kunnen. Dit recept is voor een volle weckpot. Minder maken kan natuurlijk altijd!

Ingrediënten knapperige granola:
– 245 gram havermout
– 150 gram noten (walnoten, pecannoten, cashewnoten, hazelnoten)
– 25 gram pompoenpitten
– 12 gram geraspte kokos
– 2,5 el olijfolie
– 2 el citroensap
– 3 el honing
– 2 opgeklopte eiwitten

Knapperige granola recept
Bereidingswijze knapperige granola:
Meng de havermout, noten, pompoenpitten en geraspte kokos in een kom. Voeg hierna de olijfolie, citroensap en de helft van de honing toe, meng dit goed door. Klop de eiwitten goed stijf en meng ook dit door het mengsel. Verspreid het granola mengsel over de bakplaat en giet hierover de andere helft van de honing. Zet de bakplaat in een op 150 graden voorverwarmde oven. Bak de granola in 30 tot 40 minuten knapperig. Na 15 minuten schep je het mengsel om de 5 a 10 minuten even goed om. Houd de granola goed in de gaten! Het kan erg snel gaan. Als de granola mooi goudbruin is haal je de bakplaat uit de oven. Laat de granola goed afkoelen voordat je het in een (weck)pot doet.

Voedingswaarde:
Per 100 gram 385 kcal, 18 gr vet, 13 gr eiwit, 42 gr koolhydraten.

Eigenlijk kan je met granola alle kanten op, de verhoudingen komen niet zo nauw en je kunt ook producten toevoegen als kaneel, gedroogd fruit, enzovoorts. Probeer simpelweg uit wat jij lekker vind of maak iedere keer een nieuwe variant.

Belangrijk is wel dat je ervoor zorgt dat de granola lekker plakkerig is voordat deze de oven in gaat. Dit doe je door de olijfolie, honing en het belangrijkste het opgeklopte eiwit!

Wat is jouw favoriete granola? Ik ben benieuwd naar jouw favoriete variant!


Nathalie

5 gedachtes over “FOOD – Knapperige granola

  1. Ziet er lekker uit en ook niet zoveel moeilijke ingrediënten nodig. Hoe lang kun je het goed afgesloten bewaren denk je? Wel handig als je in de ochtend niet zoveel tijd hebt om ontbijt te maken ofzo!

  2. Pingback: FOOD – Mei 2015 | Nana

Geef een reactie

