SPORT – 5 tips voor het ideale trainingsschema

Het ideale trainingsschema

Het maken van een goed trainingsschema lijkt zo moeilijk niet, maar toch valt het niet altijd mee.. hoeveel moet je nu van jezelf eisen? Ik ben zelf bezig met het opstellen van een traingsschema voor mijn uitdaging voor de komende maanden: de halve marathon! Daarom ben ik op zoek gegaan naar adviezen en tips:

1. Stel een doel
Ik denk dat iedereen bijna wel een doel voor ogen heeft. Een doel zorgt voor meer motivatie om je trainingen vol te houden! Mijn doel is op dit moment bijvoorbeeld de CPC Loop in Den Haag, mijn eerste halve marathon! Op dit moment staat mijn verste afstand op 15 kilometer en mijn doel is dus het halen van die 21,1 km (en ook graag met een nette eindtijd).

2. Zorg voor (een haalbare) uitdaging
Natuurlijk wil je jezelf uitdagen met je trainingsschema! Maar houd er wel rekening mee dat je schema ook haalbaar is. Niets werkt zo demotiverend als jezelf continu te moeten teleurstellen. Voor mij is op dit moment 3x in de week hardlopen wel een uitdaging, omdat ik weinig vrije tijd heb. Maar het is wel een haalbare uitdaging. Wil je echt beter worden dan is minimaal drie keer in de week trainen erg belangrijk!

3. Zorg voor afwisseling
Tot nu toe heb ik eigenlijk altijd gewoon mijn kilometers gelopen. Maar het is erg belangrijk om je trainingen af te wisselen. Zo wil ik ook graag weer sneller worden en plan ik dus één keer in de week een interval of fartlek training in. Lees hier meer over de verschillende soorten trainingen. Kies iedere keer een andere training om snel vooruitgang te zien!

4. Plan je activiteiten in
Belangrijk: het inplannen van je activiteiten! De meeste van ons hebben het allemaal erg druk en je trainingen mogen er natuurlijk niet bij inschieten! Zet ze daarom gewoon in je agenda! Anders is de kans groot dat je dat rondje hardlopen voor je uit blijft schuiven!

5. Geniet!
Het allerbelangrijkste is dat je blijft genieten! Ik vind dit zelf soms nog wel eens moeilijk, omdat ik vooral wil presteren. Soms is het goed om eens een run in te plannen zonder verwachtingen en doelen van te voren.. Gewoon lekker gaan lopen en genieten! Lastig.. ik weet het!

Door af te wisselen van route en doel houd je het leuk! Ga de ene keer voor afstand en de andere keer voor snelheid. Naast dat dit het leuker maakt om te trainen is het ook gewoon erg belangrijk wil je beter en sneller worden.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt! Wat is jouw doel? Werk jij met een schema? Ik hoor graag of je ook nog tips voor mij hebt! Natuurlijk deel ik mijn trainingsschema binnenkort met jullie!


Nathalie

2 gedachtes over “SPORT – 5 tips voor het ideale trainingsschema

Geef een reactie

