Sport – XCORE

Zoals je al vaker voorbij hebt zien komen in mijn Summer Goals blogs volg ik eigenlijk wekelijks een les XCO bij mijn sportschool. Ik vond het er vrij makkelijk uit zien, maar dat valt tegen! Het is echt een zware, maar fijne 45 minuten durende workout voor je core (buik en rug).

photogrid3xXCORE

Een aantal maanden terug alweer besloten ik en een vrienden ‘die nieuwe les’ in de sportschool eens te proberen. Enthousiast als we waren gingen we diezelfde week nog een keer. En al snel hebben we onze wekelijkse les Zumba ingeruild voor een les XCORE.

Bij de XCORE® Workout maak je gebruik van de XCO-trainer, een rode buis die is gevuld met grit. Dit grit ‘sla’ je tijdens de verschillende oefeningen heen en weer. De workout is vooral gericht op het trainen van je bindweefsel, maar werkt ook aan je spieren en zeker ook aan de conditie.

Net als bij Bodypump van Les Mills waar ik al eerder over schreef wisselt de workout iedere 3 maanden van muziek en choreografie. Er wordt altijd gebruik gemaakt van recente hits.

Er zijn vier maten van de XCO-trainer, zelf gebruik ik altijd de zwaarste (extra large) voor mijn workout. Deze is 40 cm lang en heeft een diameter van 7 centimeter. Het enige wat ik lastig vind aan deze maat is als er maar één hand gebruikt wordt met een oefening, ik heb dan net iets te kleine handen waardoor ik de XCO-trainer niet helemaal stevig vast kan houden (ik zie het al voor me dat ie een keer uit m’n handen glijd en door de zaal vliegt). In deze zwaarste XCO-trainer zit 1200 gram grit. Bron: XCO website

Hieronder een korte sfeerimpressie van een XCORE les.

Je kunt de XCO-trainer ook voor thuis bestellen via onder andere de webshop van XCO, het lijkt me best leuk om ook een XCO thuis te hebben. Maar toch ook best prijzig, zolang ik lid ben van de sportschool en de groepslessen kan blijven volgen (net zo gezellig) hou ik het daar maar bij! Maar voor degene die geen mogelijkheid hebben om lessen te volgen of hier niet van houden is een thuis workout dus ook zeker mogelijk!

Ik ben best enthousiast over de XCO lessen. Bodypump blijft mijn absolute favoriet, maar het is een leuke combi om te doen. Bodypump als krachttraining voor spieropbouw en XCO meer voor het uithoudingsvermogen en bindweefsel.

De buikspieroefeningen waar ook de XCORE les mee eindigt vind ik nog wel altijd erg zwaar. Bij mijn eerste les was ik vooral verdwaasd om me heen aan het kijken hoe snel alles ging? He?! Hoe doen ze dat?! Maar ook mij gaat het steeds beter af! Gewoon blijven oefenen!

Heb jij wel eens een les XCORE gevolgd? Leuk of doe je liever iets anders?


Nathalie

7 gedachtes over “Sport – XCORE

  1. Ik heb ook ooit een les gehad met zo’n buis, best leuk om te doen. XCORE heb ik nog nooit gedaan. Ik ga na de vakantie beginnen met Piyo aerobics (combinatie van pilates, yoga en aerobics).

  2. Oeeh dit ken ik nog niet! Ben benieuwd of deze lessen binnenkort ook bij mijn sportschool te volgen zijn, wil het zeker eens proberen. Toch denk ik ook dat Bodypump mijn favoriet blijft! 😉

  3. Pfoe ziet er best zwaar uit! Maar wel leuk! Ik sport altijd ‘thuis’, maar ik ben van plan om volgend jaar wel naar de fitness te gaan 🙂

Geef een reactie

