DIY – Creatief servies

Toen ik op zoek was naar leuke creative ideeën voor cadeautjes kwam ik op het zelf beschilderen van servies. Ontzettend leuk idee, omdat je zo een heel persoonlijk cadeautje hebt! Enthousiast ben ik op zoek gegaan naar sites met leuke voorbeelden en tips voor het schrijven op servies. Om hierna zelf aan de slag te gaan.

pinterest DIY porcelain

Alle inspiratie die ik heb opgedaan heb ik verzameld op een Pinterest bord DIY porcelain. Natuurlijk zijn dit maar ideeën en kan je zo creatief zijn als je zelf wilt.

Allereerst heb je porseleinverf of porseleinstiften nodig, deze kan je bijvoorbeeld kopen bij Pipoos. Ik heb een zwarte porseleinstift en een blauwe porseleinstift gekocht, de stiften zijn van het merk Panduro en kosten €3,95 per stuk.

De zwarte om teksten te schrijven en de blauwe om leuke patronen te maken die passen bij mijn blauw/witte antieke servies.

Zelf heb ik simpele witte mokjes gekocht bij de Xenos. Achteraf bedacht ik me nog dat ik helemaal niet heb gelet op de ovenbestendigheid van mijn aankopen, deze bleken dus ook niet ovenbestendig te zijn aldus de sticker op de onderkant. Alleen waren de mokken toen al beschilderd en klaar om de oven in te gaan, dus heb ik het maar gewoon geprobeerd en gelukkig met succes! Was ik me toch even bang dat ik alle moeite voor niets had gedaan!!

photogrid3xdiycreatiefservies

Zorg ervoor dat je servies goed vetvrij is en was het dus van te voren goed af, zorg er ook voor dat je daarna niet meer met je vingers aan de plek komt waar je wilt gaan schrijven of tekenen. Lees voor het gebruik van de porseleinpen goed de verpakking, in het geval van de stiften van Panduro moest de punt eerst ingedrukt worden op een stuk papier totdat de inkt in de punt loopt (let op dit duurt best lang, geduld).

Hierna kan er getekend of geschreven worden! Zelf vond ik dit nog best lastig met mijn bibberhanden. Een vaste hand zou best welkom zijn. Als het mislukt is de inkt gemakkelijk weg te vegen met een stukje nat keukenpapier, wat in mijn geval aardig wat keren nodig was! Oeps..

Ik heb eerst geprobeerd de tekst te printen en over te drukken met carbonpapier op de m0k.. Om vervolgens de lijntjes over te trekken met de porseleinstift, maar dit viel erg tegen. Toch maar gewoon uit de losse hand gedaan dus.

Hierna moet de inkt 4 uur drogen voordat het servies de oven in kan. Op de beschrijving van de pen staat hoelang het servies de oven in moet. Als de tijd voorbij is is het verstandig om de oven op een kier te zetten en het servies zo langzaam af te laten koelen. Een groot temperatuurverschil kan ervoor zorgen dat je servies barst! En dat zou zonde zijn!

photogrid2xdiycreatiefmetservies

Ondanks mijn bibberhanden ben ik blij met het eindresultaat! Van erg dichtbij is het terug te zien, maar van een afstandje zien ze er erg leuk uit. Een erg persoonlijk cadeautje, voor weinig geld en in mijn geval wel wat moeite! Haha.

Nu nog eens aan de slag met de blauwe porseleinpen, hiervoor wil ik graag schaaltjes kopen.

Ik ben uiteraard benieuwd of jullie dit al eens geprobeerd hebben en of jij nog tips hebt!


Nathalie

Een gedachte over “DIY – Creatief servies

Geef een reactie

