READING – Meisje met negen pruiken

Meisje met negen pruiken is een autobiografisch boek geschreven door Sophie van der Stap. In het boek vertelt Sophie over haar strijd tegen kanker. Het boek stond al lange tijd op mijn lijstje ‘nog te lezen boeken’. En afgelopen week in de trein richting Amsterdam ben ik er eindelijk aan begonnen, nu een week later is het boek uit.

Meisje met negen pruiken

Al vanaf het begin wordt je helemaal meegenomen in het verhaal en leef je vanuit de hoofdpersoon, Sophie. Erg goed gedaan. Sophie vertelt over de 54 weken die zij doormaakt in onzekerheid, waarin ze vecht voor haar leven en tegen de kanker. Bijzonder vind ik vooral hoe Hollands nuchter het boek is geschreven.

Ik verwachte zeker tranen bij dit boek, maar dit viel alles mee. Op één keer slikken na (misschien toch niet zo’n goed idee om dit in de trein te lezen dacht ik nog) heb ik het droog gehouden.

Naast de ergens nuchtere manier van schrijven is het ook heel open en eerlijk geschreven als in een dagboek. Er wordt niets van het ziek zijn en de gevoelens hierover achterwege gelaten, waardoor je je goed kan inleven.

Voor mij persoonlijk bijzonder vond ik het vieren van Sophie haar 22e verjaardag, de verjaardag die ik twee weken terug ook heb gevierd. Dit liet mij even stil staan bij het feit dat dit allemaal niet zo vanzelfsprekend is. Ik met al mijn cadeautjes voor mijn uitzet, helemaal gericht op de toekomst.. En dan het contrast met Sophie die haar 22e verjaardag heel anders in ging, met een onzekere toekomst. Goed om even bij stil te staan en nog extra dankbaar te zijn voor mijn gezondheid, die echt niet zo vanzelfsprekend is als ik soms denk.

Persoonlijk vond ik het een fijn boek om te lezen en zou ik het wel aanraden. Het boek heeft mij laten beseffen dat ik veel meer moet genieten van mijn gezondheid en de mooie dingen in het leven, dit kan namelijk zo voorbij zijn.

Heb jij het boek al eens gelezen? Wat vond je van Meisje met de negen pruiken? Een aanrader of toch niet? Ik las het boek op mijn Kobo ereader, maar Meisje met negen pruiken is ook gewoon gedrukt te bestellen.


Nathalie

Geef een reactie

